Primăria Piatra-Neamț nu și-a achitat datoriile către Troleibuzul. Transportul public, în pericol la Piatra-Neamț

0

Municipiul Piatra-Neamț este unul dintre puținele orașe din țară unde transportatorii privați sunt avantajați în detrimentul transportatorului Troleibuzul. Băieții deștepți cu microbuze și-au aranjat traseele de pe vremea PDL în așa fel încât să căpușeze transportul efectuat de Troleibuzul, acestei societăți rămânându-i să transporte în special persoanele care beneficiază de gratuități, persoane cu care privații nu se încurcă, ei trebuie să facă bani.

Adevărul acesta nu este ceva nou, ci un lucru despre care am vorbit în nenumărate rânduri, dar inutil, deoarece nimeni nu are curajul să zică ceva, deși știe toată lumea ce mizerie și ce evaziune fiscală e pe traseele deservite de microbuzele private din Piatra-Neamț.

În acest context, societatea Troleibuzul depinde de subvenția pe care o primește și de la primăria Piatra-Neamț, subvenție pe care de fapt nu a primit-o integral, pe această temă fiind deja un litigiu ]ntre municipalitate și Troleibuzul, litigiu care poate dura foarte mult timp, timp pe care societatea nu îl are la dispoziție, riscând să își închidă oricând activitatea. Asta ar duce nu doar la un haos în transport și la îmbogățirea privaților cu microbuze, dar și la pierderea unui proiect european prin care urmează să se achiziționeze zeci de autobuze electrice la Piatra-Neamț.

Societatea Troleibuzul, încă de la înființarea sa, a fost subvenționată de către Consiliul Județean Neamț, fiind singurul UAT care a avut sume bugetate cu această destinație în condițiile în care transportul se realizează pe raza mai multor UAT-uri, în special, în proporție de 80%, pe raza municipiului Piatra-Neamț.

În anul 2016 a fost încheiat contractul de delegare între autoritatea contractantă Urbtrans și Troleibuzul în care se prevede foarte clar că UAT-urile membre au obligația să-și bugeteze sume cu destinație de compensație a serviciului de transport. Cu toate acestea, unic plătitor a rămas Consiliul Județean Neamț. (…) Anul trecut, din luna iunie, Consiliul Județean Neamț nu a mai avut cadru legal pentru a achita această compensație, iar UAT-urile pe raza cărora operăm au refuzat sistematic să-și bugeteze sume cu această destinație. Din acest motiv, în perioada iunie-octombrie s-au înregistrat creanțe reprezentând compensații în valoare de 3.500.000 lei(…) Din cauza lipsei de lichidități, în data de 4 octombrie 2019 s-a blocat activitatea și nu am putut desfășura programul de transport(…) După acest episod, unele dintre UAT-uri au înțeles să aloce sume pentru compensație, mai puțin municipiul Piatra-Neamț, pe raza căruia se înregistrează cei mai mulți Km efectuați. Pentru faptul că nu au bugetat sume, în perioada noiembrie-martie a.c., valoarea compensației neîncasate este de 1.180.000 lei, sumă care face obiectul unui litigiu în instanță.”, a declarat directorul general al SC Troleibuzul S.A., Nadia Năstase.

În luna decembrie, societatea Troleibuzul a beneficiat în luna decembrie de un ajutor de minimis, din partea Consiliului Județean Neamț, în valoarea de 950.000 lei, pentru a se evita blocarea. Totodată, președintele CJ Neamț, Ionel Arsene, a convocat și mediat întâlniri cu reprezentanții UAT-urilor, încercând să-i convingă că și transportul este un serviciu de utilitate publică. Mai mult de atât, s-a oferit în a acorda sprijin.

Adică, în funcție de valoarea compensației, pe fiecare UAT în parte, a alocat jumătate din aceasta, urmând ca UAT-urile să-și bugeteze diferența. Bineînțeles că UAT-urile nu au procedat așa cum au promis.”, a mai precizat Nadia Năstase.

S-a ajuns ca în acest moment Troleibuzul să aibă creanțe restante în valoare de 2.350.000 lei, iar dacă aceste creanțe nu se vor diminua prin achitarea de către primăria Piatra-Neamț a datoriilor, transportul public de persoane din municipiu va fi în pericol de a se sista.

Ce are de spus primăria în acest context mai puțin contează, deoarece trăim în singurul oraș din România unde traseele privaților se suprapun peste cele ale transportului public subvenționat, adică e o bagabonțeală generală acceptată de toate părțile care ar putea stopa fenomenul. Totuși pentru o corectă informare am cerut punctul de vedere și primarului Dragoș Chitic care ne-a declarat: ”Primăria Piatra-Neamț nu are nicio factura de la Troleibuzul neachitată astăzi. Toate facturile pe care le primim de la ei le plătim cu celeritate tocmai pentru că înțelegem că societatea Troleibuzul trebuie ajutată ca să funcționeze în continuare.
Datoria de care se vorbește este compusă din niște sume de bani dintr-o perioadă din urmă în care s-a modificat legislația și nu mai permitea consiliului județean să plătească compensațiile. Asta nu înseamnă că dacă nu era permis consiliului județean era permis primăriilor membre ADI Urbtrans. Ne-am consultat cu juriștii care s-au exprimat asupra faptului că primăriile membre neavând un contract explicit în acest sens nu este legal să plătească acea compensație.
Noi vom susține în continuare societatea Troleibuzul la fel cum am făcut-o și până acuma.

Solicitarea Troleibuzului se bazează pe argumentele ei, municipalitatea are punctul ei de vedere dar indiferent de ce opinii are fiecare cert este că societatea Troleibuzul trebuie să primească toți banii din urmă sau să fie lăsată să muncească să își câștige banii, că acum e sufocată de băieții deștepți din transportul local. Dacă nu se dau nici bani suficienți la Troleibuzul și mai are și traseele parazitate de căpușele din transport, vom pierde zecile de autobuze electrice care trebuie să vină în curând pe baza proiectelor deja finanțate.

Iosub Robert

Sursa: ZiarPiatraNeamt.RO

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies pentru a îmbunătăți experiența ta. Sperăm că ești de acord cu asta. Dacă nu, poți refuza. Accept Citește mai mult