Cam în 2 luni aflăm dacă a fost o idee bună sau nu ca primăria să administreze cele peste 1500 de locuințe

Prin dispoziția primarului Andrei Carabelea, viceprimarul  Alin Lehăduș are multiple atribuții delegate. Printre acestea se numără și coordonarea activităților corespunzătoare locuințelor sociale și celorlalte unități locative aflate în proprietatea sau administrarea municipalității. De asemenea, viceprimarul Alin Lehăduș coordonează activitatea Direcției Patrimoniu, Locativserv, dar și zona de asistență socială.

După cum s-a anunțat încă din primăvară, Primăria Piatra-Neamț a preluat locuințele ANL și cele din fondul locativ. E vorba de peste 1500 de locuințe care trebuie gestionate.

„Am luat această decizie în scopul eficientizării administrării fondului locativ, dar și al unei mai bune monitorizări a situațiilor locuințelor și chiriașilor. Prin administrare directă vom elimina costurile care până acum erau destinate achitării salariilor pentru funcțiile de conducere din Locativ Serv și vom putea oferi chiriașilor condiții mai bune, direcționând mai mulți bani pentru investiții. Continuăm totodată să căutăm soluții pentru realizarea de noi blocuri de locuințe pentru tineri, astfel încât să oferim acestora condiții pentru a-și întemeia o familie și a construi o carieră la Piatra-Neamț”, a declarat primarul Andrei Carabelea în martie 2022.

Pe hârtie, soluția arată bine, însă în practică noile cerințe impuse chiriașilor de către municipalitate și trecerea plăților de la Locativ la primărie au pus oamenii pe drumuri și au creat confuzii. Dacă până la preluarea fondului locativ de către primărie, plata chiriei și utilităților se făcea la sediul Locativserv, acum chiriile se achită la casieriile Direcției de Taxe și Impozite Piatra-Neamț, iar utilitățile la casieriile Primăriei Piatra-Neamț ce au fost amenajate pentru a facilita acest proces.

 „Orice proces de preluare ajunge în mai multe blocaje. S-a vorbit mult despre acest fond locativ. Noi am avut 3 obiective: gestionarea banului public, o mai bună administrare a locuințelor din punct de vedere tehnic și juridic și atribuirea acestor locuințe. Am căzut de acord să trecem activitatea Locativserv la direcțiile primăriei. Mai mult, eram presați de un raport mai vechi al Curții de Conturi care arăta că acel contract de delegare de gestiune nu era tocmai în regulă și era prelungit de la an la an. Serviciile trebuie licitate. S-a decis că putem prelua acest fond de imobile.”, ne-a declarat viceprimarul Alin Lehăduș.

Chiriașii, însă, au fost afectați profund de această tranziție, deoarece s-au impus noi cerințe,una dintre ele fiind, de exemplu, înființarea de asociații de locatari. Momentan, procesul de preluare nu este finalizat în totalitate și e încă prea devreme să se spună dacă decizia a fost una bună sau nu, iar un plan B nu este încă existent, în caz de eșec.

În momentul de față suntem în plin proces de preluare. Mai avem ultimul pas: locuințele sociale de la Locativ. Bineînțeles că sunt concentrat pe  obiectiv și analizăm și rezultatul. Dacă rezultatul nu va fi cel pe care l-am urmărit, putem să reevaluăm și să venim cu altă soluție. Mai sunt încă 30 de zile de preluare a locuințelor sociale și încă 30 de zile să analizăm. La sfârșitul lunii august se definitivează acest proces. Trebuie să îl duc la final pentru a-l putea analiza.”, a precizat Alin Lehăduș.

Potrivit viceprimarului, în procedura de atribuire a locuințelor sociale se va avea în vedere implicarea DAS pentru că legea asistenței sociale prevede ca aceste servicii să nu aibă un caracter permanent, ci să vină, temporar, în sprijinul persoanelor asistate social să iasă din impas. Până acum, s-a mers pe un tip de atribuire pe viață a locuințelor sociale unor persoane, fără alte criterii, deoarece Locativserv nu avea pârghii prin care să abordeze din perspectiva legii asistenței sociale acest lucru.

Deși scopul era acela de a gestiona banul public mai bine, practica arată că încasările au scăzut de când plățile se fac la primărie. Având în vedere confuzia creată de transferul atribuțiilor de la Locativ la primărie, viceprimarul Lehăduș se declară optimist că după ce se va intra într-o normalitate totul va fi mai clar pentru cetățeni și se va îmbunătăți și gradul de colectare a banilor din chirii și utilități.

Mai multe informații în materialul video de mai jos:

Vezi mai multe știri pe Ziar Piatra-Neamt

Acest website folosește cookies pentru o mai bună experiență a utilizatorului. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate