Cazul Paul Tablan – DGPI (fostul „Doi și-un sfert”) versus dezvăluirile Recorder

Jurnaliștii de la Recorder au făcut un material video intitulat „Puterea din umbră” în care se vorbește despre puterea prea mare și prea puțin controlată pe care ar avea-o serviciul secret al Ministerului de Interne. (click aici pentru materialul video)

Pe de altă parte, cei de la DGPI au trimis un comunicat de presă prin care explică modul în care jurnaliștii de la Recorder au prezentat în mod eronat sau fragmentat unele informații (click aici pentru comunicatul DGPI)

Din păcate, ambele surse prezintă doar ce le convine din adevăr și vă spunem asta deoarece unul dintre cazurile prezentate în materialul Recorder și comentat și de cei de la DGPI, cazul Paul Tablan, l-am documentat bine la vremea lui și putem să emitem opinii avizate.

Referitor la cazul Paul Tablan, fostul șef al Poliției Neamț care a fost scos de la conducerea instituției de DGPI, am început să scriem de pe vremea când doar se pregătea decapitarea sa, adică am prevăzut exact ce se va întâmpla și am văzut foarte clar ce se făcea atunci. (click aici pentru articol)

Mai departe, din păcate, cei de la Recorder o duc politic într-o zonă greșită, iar cei de la DGPI dovedesc că acționează abuziv și la ordin. De asemenea, în mod foarte ciudat, chiar și Paul Tablan spune niște neadevăruri pe care nu le înțelegem, deoarece știm că el știa clar ce parlamentar plătea jurnaliștii care îl denigrau și cine voia să îl scoată de la conducerea IPJ Neamț, iar acel parlamentar, chiar dacă era de la PSD la vremea respectivă, nu avea nicio conexiune cu Ionel Arsene pe care îl nominalizează Paul Tablan, ba chiar era certat cu Arsene, iar domnul Tablan știe exact acest lucru. Nu înțelegem de ce a ales să ducă discuția în zona aceasta. Probabil așa i s-a cerut pentru ca Recorder să puncteze contra unui anumit om politic.

Revenind la cazul Paul Tablan, acesta fără doar și poate a fost demis abuziv și la ordin politic. Nu la ordinul politic care reiese din materialul Recorder, dar la ordin politic (click aici pentru articol) și despre aceste aspecte am scris la timpul respectiv când nimeni nu scria ca să nu deranjeze sistemul. (click aici pentru articol). Mai mult de atât, chiar dacă acțiunea de mazilire de la conducerea IPJ Neamț a lui Paul Tablan a început sub coordonarea politică din zona PSD, el a fost dat afară în timpul guvernării PNL și nimeni de la Minister nu a pus la îndoială lucrarea preluată, deși ar fi putut să reia cercetarea și să vadă dacă Tablan chiar trebuie dat afară. Și despre acest lucru am scris la vremea respectivă (click aici pentru articol). Așadar, cei de la Recorder au punctat corect demiterea abuzivă a lui Tabla,n dar au greșit total contextul și coordonarea politică a acestei acțiuni.

Mai departe, în cazul Paul Tablan, DGPI a dovedit din nou că este doar o unealtă cu care sunt executați polițiștii țintă. Nu contestăm faptul că DGPI ar fi identificat vulnerabilități la Paul Tablan și credem că știm și care sunt acelea, doar că toate vulnerabilitățile lui Paul Tablan erau de când a fost numit pe funcție, nu apăruse nimic nou. Nou a fost doar ordinul primit de DGPI de a folosi ce știau deja demult despre Paul Tablan, dar nu folosiseră. Deci, în opinia noastră, vorbim de un instrument numit DGPI care adună și pune la păstrare muniție cu care să execute pe oricine din sistem la nevoie. Dacă era să fie corecți, ar fi folosit demult ce știau și se încadra ca vulnerabilitate la Paul Tablan.

Tot la nivelul celor de la DGPI se poate observa o lipsă de profesionalism. Dacă știi că un polițist are o relație nefirească cu un politician, un interlop etc. și nu ești în stare să dovedești că și încalcă legea, atunci ai o problemă de competență. În 99% dintre cazurile încadrate ca vulnerabilitate, polițistul vizat are discuții cu ”oamenii răi”, le face servicii, i se fac servicii etc. Cei de la DGPI ar fi trebuit să descopere o încălcare a legii rezultată din vulnerabilitate și să îl inculpe penal pe Paul Tablan. Din păcate nu s-a întâmplat așa, deoarece revenim la suspiciunea că DGPI adună doar date despre vulnerabilități pentru a le folosi când i se cere, nu pentru a rezolva vulnerabilități.

În sprijinul opiniei că DGPI este doar un instrument vine și faptul că în sistem sunt o mulțime de polițiști care nu doar sunt corupți, ci sunt în subordinea directă a unor infractori. Dacă e să ne uităm la Neamț, avem cazul Valea Muntelui unde se fură lemn în neștire și unde unii polițiști stau drepți sau frecventează anturajele celor de care conduc mafia lemnului. Cum de pe acei polițiști nu-i vede nimeni de la DGPI? Am putea să ne amintim tot aici de faptul că, zeci de ani, mulți șefi de prin IPJ și nu numai se spune că au ajuns pe posturi la ordin politic, fapt care iar a scăpat din vedere celor de la DGPI.

Ca o concluzie, cunoscând bine cazul demiterii abuzive a lui Paul Tablan, considerăm că este foarte periculos pentru un stat de drept să aibă în funcțiune o structură de genul DGPI. Deși nu negăm că au în sertare vulnerabilități reale pe care le impută celor vizați, se pare că le impută doar când li se cere, nu le dau în cercetare penală din momentul în care apar. E un fel de instrument care face abuzuri contra unor vinovați, ceea ce reprezintă în sine o mare vulnerabilitate a statului de drept. Dacă poți face un abuz contra unui vinovat pe care nu ai fost în stare să îl acuzi cu probe înseamnă că poți face un abuz și contra unui nevinovat. Asta nu ar trebui să se întâmple într-un stat de drept.

Din păcate acestea sunt realitățile în care trăim. O țară cu prea multe servicii dintre care unele lucrează la ordin politic sau pentru anumite grupuri de interese dar acest lucru se va regla. După cum vă spuneam încă din 2014 (click aici pentru articol) România are prea multe servicii secrete față de restul țărilor din jur iar presiunea internațională va duce inevitabil al reducerea atribuțiilor unora dintre aceste servicii și chiar la reducerea numărului lor. Startul a fost dat de PNL la începutul anului 2015 când Ludovic Orban, a cerut public desfiinţarea SPP, STS şi a serviciului secret al Ministerului de Interne pe motiv că România are prea multe servicii speciale lucru despre care am scris la acel moment (clic aici pentru articol) și care va continua în următorii ani.

Deci ca o concluzie, cei de la Recorder punctează corect abuzurile DGPI dar identifică greșit contextul politic iar cei de la DGPI vor să acopere faptul că execută comenzi politice în loc să documenteze și să dea în cercetare penală vulnerabilitățile polițiștilor din funcții de conducere.

Iosub Robert

Vezi mai multe știri pe Ziar Piatra-Neamt

Acest website folosește cookies pentru o mai bună experiență a utilizatorului. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate