Ce vor oamenii din Piatra-Neamț? Sondaj și dezbatere pe tema culoarelor de mobilitate urbană

După cum știu deja toți pietrenii și cei care tranzitează municipiul Piatra-Neamț, sunt șantiere pe trei culoare de mobilitate urbană: Dimitrie Leonida – 9 Mai, Mihai Viteazu, B-dul Decebal – B-dul Traian.

Proiectul are o finanțare din fonduri europene, a fost început de administrația precedentă și pus în practică de administrația actuală.

În viziunea celor care implementează proiectul, scopul acestor culoare de mobilitate urbană este să facă orașul pentru oameni, nu pentru mașini. Prin urmare, se decurajează deplasarea cu mașinile personale (și aici includem tot felul de autovehicule cu combustibili fosili), pe de o parte pentru a combate poluarea, și pe de altă parte pentru a încuraja deplasarea în siguranță pe jos, cu bicicleta, trotineta și cu transportul în comun. De asemenea, se acordă anumite facilități celor care au mașini ecologice.

Astfel, pe toate aceste trei culoare de mobilitate urbană va exista o bandă unică pentru transportul în comun și autospeciale de intervenție, o singură bandă pe sens pentru mașinile personale, inclusiv mașini de mare tonaj, piste pentru biciclete și trotuare lărgite pentru pietoni.

O altă măsură de descurajare a deplasării cu mașina personală este desființarea unui număr de sute de parcări cu plată orară sau de reședință pe principalele culoare de mobilitate urbană. Pentru a reduce viteza autovehiculelor, s-au montat peste 700 de semafoare la fiecare intersecție și la fiecare trecere pentru pietoni amenajată și, de asemenea, s-au eliminat unele sensuri giratorii în favoarea semaforizării intersecțiilor.

În anumite puncte sunt montate și camere de supraveghere a traficului despre care se știe că pot citi numerele de înmatriculare. Încă nu este clar cum vor fi folosite aceste date și cu ce scop.

Pentru miile de pietreni care dispun de mașini personale, motociclete, care merg în interes de serviciu cu mașini de mare tonaj, circulația prin oraș nu pare să aibă o perspectivă de fluidizare, deoarece tot traficul care se desfășura până acum pe două benzi pe sens va fi trecut pe o singură bandă pe sens. De asemenea, desființarea sutelor de parcări a avut deja un impact negativ și asupra unor mici afaceri care depindeau de posibilitatea de a opri mașina în vecinătatea lor.

Administrația locală este o susținătoare a acestor măsuri implementate prin intermediul culoarelor de mobilitate urbană. În același timp, mulți cetățeni contestă faptul că nu s-a făcut o dezbatere publică sau un referendum local pentru a se vedea în mod transparent dacă locuitorii din Piatra-Neamț sunt sau nu de acord, ca majoritate, cu aceste proiecte care vor afecta pe termen lung viața de zi cu zi a oamenilor.

Pentru a înțelege ce intenție de deplasare vor avea pietrenii după finalizarea culoarelor de mobilitate urbană, cu piste pentru biciclete, o bandă pentru autobuze și o bandă pentru mașini, am realizat un sondaj pe un eșantion de 2001 de persoane care arată că trei sferturi dintre respondenți (75%) vor continua să folosească mașina personală orice ar fi.

Răspunsuri la întrebarea: „Având în vedere că implementarea culoarelor de mobilitate urbană în Piatra-Neamț pare a fi un proces inevitabil, lucrările fiind într-o fază avansată, pe bani europeni, vă rugăm să ne spuneți, conform stilului dumneavoastră de viață și obiceiurilor, cum credeți că vă veți deplasa în viitor pentru satisfacerea nevoilor zilnice (mers la serviciu, la magazin, la medic, transport copii școală, grădiniță etc.) pe noua structură cu o bandă pe sens pentru mașinile personale, o bandă dedicată pentru transportul în comun și piste pentru biciclete”:

  • 75% – mașina personală cu combustibili fosili
  • 0% *sub 1% – îmi voi cumpăra o mașină electrică
  • 11% – pe jos
  • 5% – bicicleta
  • 7% – transport în comun
  • 2% – taxi

Acest lucru arată că o majoritate a oamenilor este afectată de structura culoarelor de mobilitate urbană care, deși ar trebui să descurajeze deplasarea cu mașina personală, în realitate se pare că nu va reuși să o facă, cel puțin nu prea curând. Lipsa unui transport în comun desfășurat în condiții decente și la prețuri accesibile, clima dificilă a orașului care nu e tocmai favorabilă mersului cu bicicleta sau pe jos și alte motive care țin de dreptul la proprietate personală și statutul social pe care le puteți citi mai jos, vor face extrem de dificilă misiunea asumată a administrației locale de a convinge oamenii să renunțe la mașini în favoarea unui transport alternativ.

Realitatea de acum arată că oamenii nu sunt convinși de utilitatea acestor proiecte și, prin urmare, intenția de 75% de deplasare cu mașina personală cu combustibili fosili arată că cetățenii fie nu au înțeles ce se dorește prin aceste culoare de mobilitate, fie nu au fost consultați la momentul oportun, implementându-se un proiect care nu este în acord cu voința majorității.

Precizăm că imediat după ce Andrei Carabelea a preluat mandatul de primar, a făcut un sondaj la care au răspuns aproximativ 3600 de persoane, iar circa 65% au spus că sunt de acord cu închiderea Grădinii Zoologice din Piatra-Neamț, lucru care s-a și întâmplat. În repetate rânduri, primarul a amintit de acest sondaj care a stat la baza închiderii unui punct important din oraș. Rezultatele complete ale sondajului pot fi citite aici – click.

Urmând aceeași logică, 75% dintre respondenți (sondaj făcut pe un eșantion de 2001 de persoane) spun că nu vor să renunțe la deplasarea cu mașina personală, doar 5% spun că vor merge cu bicicleta, 7% cu transportul în comun și 11% pe jos. Majoritatea respondenților spun, așadar, că abordarea acestor culoare ar trebui să fie pentru buna deplasare cu mașinile personale, prin urmare reducerea traficului pe o singură bandă contravine voinței majorității consultate de noi. Cel puțin din acest punct de vedere ar trebui regândită măcar abordarea culoarelor din perspectiva deschiderii benzii pentru transportul în comun și pentru mașinile personale.

Deși deschiderea spre dezbatere și consultarea populației a fost lăudabilă la începutul mandatului de primar al lui Andrei Carbelea, din păcate în ceea ce privește implementarea culoarelor de mobilitate urbană principiul consultării publice nu a fost la fel de vizibil. Închiderea unui obiectiv turistic de tip parc zoo și transformarea în grădină publică afectează un număr relativ redus de persoane, în timp ce aceste culoare de mobilitate urbană afectează aproape întreaga populație a municipiului Piatra-Neamț, turiștii și persoanele care tranzitează localitatea.

Concluzia este că cel puțin la nivel de mentalitate și percepție publică, pe eșantionul consultat, cetățenii din Piatra-Neamț nu sunt pregătiți să accepte schimbările care vor urma. Au avut loc și două proteste în acest sens, iar o petiție a fost pusă în circulație și poate fi citită aici – click.

Nevoia de dezbatere publică e mare și acest lucru poate fi văzut în special pe rețelele de socializare. Prezentăm mai jos opiniile extrase în urma unei dezbateri lansate pe pagina noastră de Facebook pentru ca administrația locală să poată avea o viziune de ansamblu asupra a ceea ce se discută în spațiul public. De asemenea, precizăm că lipsa de dezbatere publică s-a remarcat și în votul dat în Parlament privind legea mobilității urbane durabile care a nemulțumit o parte a populației și care întărește prin lege principiile de „încurajare a mersului pe jos, cu bicicleta și transportul în comun” și „descurajare a mersului cu mașina personală”. Forma aprobată de Parlament și trimisă spre promulgare la Președinte poate fi citită aici – click.

PRO

  • Și cât de supărați eram că la orele de vârf se circula cu viteza melcului- și asta înainte de a începe lucrările din prezent! Câte fotografii din traficul blocat, la primele ore ale dimineții! Chiar și așa, se vede că unii au mintea scurtă și deja au uitat acea perioadă. Toți admiră fotografiile vechi din Piatra-Neamț, când totul era mai verde, abia vedeai câteva mașini, străzile erau libere. E drept că ne am învățat repede cu confortul, dar trebuie să realizăm că orașele au fost construite când nu era fiecare om cu mașina lui și e practic imposibil să suporte atât de multe autoturisme în trafic. Avem exemplu orașele mari unde faci o oră jumate pentru a parcurge 10 km. Nici așa nu e bine.
  • O mașină ocupă spațiul cu o singură persoană, în schimb un autobuz cu peste 30 de oameni. Dacă toți oamenii din autobuz ar fi decis să își ia masina, ar fi fost 30 de mașini în trafic. Voi gândiți, oameni buni? Traficul o să fie mult mai fluid.
  • În toate țările civilizate există un astfel de concept și orice oraș e mult mai frumos fără fiare în el care ne ocupă spațiul (ex. Amsterdam, Barcelona). Orașul e al oamenilor și nu al mașinilor.
  • Dar un oraș nu e doar al mașinilor. Acum nu mai poți de ele. Toți în mașină. Nu mai pot merge nici pe trotuar că mă împiedic de ele. Nu pot traversa, iar ele. Toți s-au puturoșit, e un oraș al malinilor. Mă întreb… Am prins vremea comunistă când abia vedeai o mașină pe stradă. Atunci nu vă trebuiau? V-ați conformat, acum vă plângeți.
  • Descongestionarea traficului. Astfel de culuare există, în marile metropole. Se fluidizează circulaţia mijloacelor de transport în comun, autospecialelor etc. Îngreunezi pe un tronson circulaţia a 800 de maşini şi creezi mobilitate la 500 000 de călători.
  • E normal să existe rezistență la schimbare, e normal că lumea să fie ușor speriată pentru că este scoasă din zona de confort, dar am văzut în străînătate orașe în care organizarea era la fel cu ceea ce se dorește aici și lumea se deplasa atât la locul de muncă, la școală, oriunde aveau nevoie, apelând la soluția cea mai rapidă în funcție de traseu. Să luăm în considerare că nivelul de trai a crescut și la noi în oraș și sunt multe familii unde deja sunt 3 autoturisme. Dacă cu 10-15 ani în urmă se discuta de 1 autoturism / familie, acum foarte multe familii au 2 autoturisme, chiar 3. Totul pe aceleași străzi construite pe vremea lui Ceaușescu când se vorbea de 2 autoturisme / scara blocului. Orice sugestie ar fi de îmbunătățire a traficului venită din partea noastră, a cetățenilor, nu e completă și salvatoare dacă noi nu conștientizăm că avem un rol să ajutăm în fluidizarea traficului. Cunosc foarte multe familii din vestul Europei care au un singur autoturism (pe care de cele mai multe ori îl scot când trebuie să iasă în afara orașului). În cursul zilei apelează la mijloacele de transport în comun. Nu li se pare degradant sau înjositor. E pur și simplu o conștientizare a faptului că ajung la școală / muncă mai repede, cu mai puțin stres și mai ieftin. Am înțeles că vom avea și noi autobuze noi electrice. Nu îmi doresc să pun răul înainte; cu siguranță va fi greu, teribil de greu la început, atât pentru noi, cât și pt administrația locală. Nu sunt neapărat un fan al administrației locale, dar până acum nu am văzut în oraș asemenea investiții și modernizări. Am văzut Oradea de 3 ori în acei ani de șantier. Orădenii au suportat multe în acei ani. Dar acum sunt mândri de orașul lor. În ritmul actual, dacă nu se face ceva acum atât în infrastructură, cât și în comportamentul nostru, peste 5 ani orașul va fi blocat de autoturisme personale, de oameni frustrați care se grăbesc dimineață să ducă copilul la școală, de șoferi mai tupeiști care vor găsi soluții să taie calea, să se bage în față. Vom vedea ca în București lumea luându-se la bătaie în trafic.
  • Sunt convins că mulți ar utiliza transportul în comun, dar nu așa cum este organizat acum. Dacă vom avea mașini confortabile, care circulă la intervale 15-30 minute, în funcție de traseu, cred că mulți vor renunța, treptat, la mașina personală.
  • Dacă cei care stau la 10 minute de mers de școală (sau 30, dacă vorbim de liceu) ar merge pe jos, cel care vine din Dumbrava ar găsi drumul liber! Fiecare va pune în balanță: costuri, timp în trafic, nervi… Poate celui care sta în Mărăței nu o să îi mai convină să-și ducă copilul până la Rareș cu mașina. Ăla de la Dumbrava nu va avea de ales. Dar oricum din doi, unul va renunța la mașina folosită zilnic!

CONTRA

  • Eu, unul, nu văd niciun avantaj. Trebuia să facă un referendum cu oamenii din Piatra-Neamț. Cred că nici 5 la sută nu erau de acord.
  • E ceva ce nu se vorbește. Pe timp de vară ne lăfăiam noi că mergem pe jos, pe bicicletă, dar eu din experiența mea, făceam naveta pe ploaie sau iarnă la -12°c. Regiunea noastră e nenorocire pentru mersul pe bicicletă sau pe jos toamna și iarna. Dacă scot masinile și bagă doar autobuze, credeți că au toti bani pentru bilet sau abonament? Mai ales că transportul în public e hoție pe față. Cine are mașină personală nu stie cum e să meargă împreună cu înca 100 de persoane, să zică șoferul mergeți mai în spate, iar tu să fii prins într-o zonă a autobuzului în care îți trebuie să cobori pe geam ca să poți ieși din el, fiindcă e atât de plin încat nu au, practic, oamenii unde să se ferească ca să cobori tu. Despre lucrurile astea se vorbeste rar în presă și aproape niciodată în ședintele consiliilor locale și județene. Autobuze care au program de plecare la fix și pleacă la și 55, iar dacă îi zici ceva șoferului nu te primeste în autobuz ori dacă suni la firma de autobuze tot tu ești numit căscat.
  • Cam multe dezavantaje, și am să dau mai jos câteva:

-Locuri de parcare desființate, NICI UNUL creat până în prezent, să vedem unde vor parca câteva sute de mașini.

-Pe bulevardele mari, în special pe Decebal, deja au început să se închidă unele spații comerciale( multe spații de închiriat), unele afaceri mici și mijlocii pun lacătul pe ușă, deoarece fluxul de clienți s-a redus la 50% de când nu mai sunt locuri de parcare.

-Stații de taxiuri desființate, nu s-a găsit nici o rezolvare pentru ei, taximetriștii se vor reprofila, indolența autorităților bagă sula în coaste taximetriștilor.

-Lucrări făcute pe repede înainte, ne rupem mașinile prin șanțuri și canale cârpite cu pavele sau balast, un haos total. După finalizarea acestor proiecte probabil unii vor vinde tot și se vor muta din oraș. De ce? Pentru că era deja un oraș mort… O să fie și mai mort când totul va fi gata și probabil atunci va fi orașul de 15 minute.

  • Care e rostul pistelor de biciclete când în orașul nostru 8 luni pe an e iarnă și 2 luni plouă și e frig?
  • Era bun un referendum inițiat de primăria noastră dragă înainte de a începe proiectarea acestei aberații de mobilitate urbană. Dar nu i-a interesat, așa cum nu-i interesează de ce spun alegătorii lor… Numai dezavantaje. Începând cu desființarea parcărilor, și așa puține și terminând cu încercarea de a ne obliga să circulăm pe o singură bandă, cealaltă fiind rezervată transportului în comun (trece un autobuz la o jumătate de oră). Sper ca acest mandat al primarului să se termine cât mai repede și să nu se mai repete.
  • Referendumul costă bani și de ce să cheltuie ei niște bani de la bugetul local pe ceva ce îi dezavantajează, dacă ar ieși că oamenii nu sunt de acord cu ce vor ei. La anul trebuie ieșit la vot în număr cât mai mare ca să nu se mai voteze între ei și să iasă primar cu 8000 de voturi sau… 1000. Ce nu înțeleg eu: De ce Piatra-Neamț din toată țara a început acest program, de ce nu și alte orase? Noi suntem proștii sau cobaii țării?
  • Sunt un dezavantaj uriaș, deoarece orașul nostru nu a fost conceput și nici nu o să fie vreodată pentru mobilitate urbană! Toate lucrurile care se petrec în acest oraș sunt doar pentru a accesa niște fonduri europene. Din punctul meu de vedere acest oraș nu o să aibă vreodată o circulație fluidizată.
  • Noi doar scriem și ne dăm cu părerea, părere care rămâne doar aici. Primarul, cât și consiliul local trebuie să ne explice clar cum va funcționa acest culoar de mobilitate, cât și rostul camerelor de luat vederi (inclusiv modelul/tipul) pentru că vor fi cu recunoaștere facială. Cine va folosi aceste imagini și date (băncile, poliția etc.)?
  • Eu nu sunt deloc de acord cu ideea de a „rezolva” ceva, creând altă problemă. Unde vor parca oamenii? Sau, de fapt, ăsta e motivul din spate, descurajarea omului de a avea mașină. Iar pentru problema stațiilor de 60.000 de euro, în care te plouă mai ceva ca pe un câine vagabond, aș vrea să văd că se propun de către primar și niște rezolvări, că bătaia de joc e mare. Mă gândesc că nu crede niciun om cu capul pe umeri că au costat atâția bani coșmeliile alea inutile. Și mai sunt și amplasate în bătaie de joc. Nu ai pe unde trece pe trotuar de ele, nu mai vorbesc dacă ești cu un copil în carucior, că deja mă întind.
  • Acum, prin acțiunile lor, au blocat traficul în Piatra-Neamț. Vezi Hotel Ceahlău, de la Spital și până la Orion, b-dul Decebal, capacele de canalizare mai ridicate. După câteva luni de haos o aruncă cu „orașul de 15 minute” . Adică să renunțăm noi la mașini, să mergem cu bicicleta într-un oraș de munte, să luăm autobuzul să plecăm cu o oră înainte de acasă că să ajung în Sarata, sau să-mi iau mașină electrică și să o încarc la …Soare. Nu vă bateți joc de romani că și ăștia rabdă, dar până într-o zi. Dar nici noi nu prea reacționăm. Parcă și noi suntem spălați pe creier. De-aia fac ce fac.
  • Ai un spațiu carosabil limitat, de construcții, relief etc….Îl reduci la jumătate, dedicând o bandă de circulație pe sens transportului de persoane și urgențelor. Pe restul (o bandă pe sens) rămân să circule celelalte autovehicule….multe la număr. Nu avem în apropierea orașului o platformă industrială, ca pe vremuri, unde lumea să meargă grupat, la anumite intervale de timp pentru a se justifica transportul în comun pentru un număr rezonabil de călători. Care-ar fi avantajele? De schimbat e prea târziu, de oprit, nici atât….Poate greșesc, și trecerea timpului mă va convinge că există foarte multe avantaje.
  • Am mers cu tramvaiul, troleibuzul, autobuzul toată tinerețea….Nici măcar la 50 de ani nu ți se permite să mergi cu mașina? N-au decât să folosească trotineta și bicicleta tinerii care își permit asta din punct de vedere al sănătății….Ce ar trebui să se întâmple cu toate mașinile deja existente în oraș? Să le vindem? Unii am muncit o viață întreagă pentru a ne permite o mașină ( că deh….n-am fost beizadea) …iar acum mi se impune trotineta? Pe bune?
  • Dezavantaje: lipsa locurilor de parcare publice, restrângerea parcărilor private, falimentarea micilor afaceri în favoarea supermarketurilor, limitarea drepturilor cetățenești de a folosi un bun personal și de a se deplasa liber.
  • Să faci o bandă pentru 27 de autobuze care circulă în oraș mi se pare de noaptea minții. Ce industrie mai avem ca să fie o afluire de călători? Nu vedeți cum circulă toate goale doar de dragul să cheltuiască cei aproximativ 150.000 lei subvenție lunară?
  • Oricât de bine ar fi optimizată circulația nu se va merge mai bine comparativ cu ce a fost . Același număr de mașini vor circula pe aceleași drumuri, dar pe o singură bandă. Puteau foarte bine să facă toată treaba cu camerele, optimizarea și banda pentru transport în comun, dar să lase și două benzi. Spațiul de pe străzile principale ar fi permis să o facă și ar fi fost un succes. Cei care stau zi de zi în trafic și își mănâncă nervii și timpul nu o fac de plăcere. Sunt nevoiți să o facă, dar se pare că cei care ar fi trebuit să rezolve problema nu pot înțelege ce se întâmplă în jurul lor și au găsit o soluție incredibilă: aglomerația o să dispară dacă renunțăm la mașini. Atât se poate, nimic mai mult. Ăștia sunt specialiștii și ăsta este respectul aleșilor pentru cei care muncesc și se chinuie să plătească taxe și impozite.
  • Am folosit astă iarnă transportul în comun. După 4 luni cu abonamente (2), așteptat în stații inteligente, în frig, minute în șir, călătorit în condiții de India, umăr la umăr (că așa-i dimineața la 7:30 și după amiaza la 16:15) sau plecat acasă pe jos că autobuzul n-a mai venit, am făcut un calcul și am ajuns la concluzia (pot demonstra) că e mai ieftin cu mașina proprie. Nu doar că plătesc mai puțin pe carburant, dar nu-mi cumpăr medicamente pentru pneumonie, șervețele dezinfectante și soluții împotriva puricilor.
  • Eu nu renunț la mașina personală. Mă voi deplasa ori de câte ori am nevoie. Nimeni nu poate să-mi interzică folosirea bunului personal.
  • Vom merge cu mijlocul de transport cu care vor merge și aleșii județului. Vezi primar, președinte CJ, și toate căpeteniile instituțiilor. Să fim anunțați din timp.
  • Culoarele de mobilitate vor funcționa până la următoarele alegeri sau până se vor urca autobuzele sau maşinile de intervenție pe separatoare de sensuri.
  • Cu mașina personală orice ar fi. Nu ai cum altfel. Nu avem timp de stat prin stații de autobuz și nu avem bani de taxiuri. Dacă ai treabă cu actele, ai de schimbat 6-8 ghișee localizate în diferite locații „diametral opuse”. Chiar daca avem TOATE actele la dosar, mereu mai trebuie încă unul. Cum faci cu biciclete, trotinete în zilele ploioase, și în cele aproape 8 luni de iarna? Nu suntem geografic poziționați într-o zonă favorabilă bicicletelor. Dealuri, vânturi, ploi, frig dimineață și seara. Aici nu înțeleg pe dom’ primar, de ce a implementat un proiect favorabil într-o zonă în care cresc portocale, tocmai la noi unde cresc mere? Pentru fluidizarea traficului în oraș era suficient (înainte de șantiere) să dea o hotărâre de consiliu local în care să oblige absolut toate școlile să înceapă cursurile ori de la ora 7, ori de la ora 9…ora 8 fiind ora de start la aproape toate afacerile locale de comerț sau producție. Dacă despărțeai navetiștii de elevi și profesori, devenea oraș de 10 minute.
  • Olandezul lucrează 4-8 ore program pe +2500 euro salariu… La noi, după 10-12 ore de muncă, îți mai arde de stat 1 oră în stație până vine un autobuz sau să o iei prin ploaie pe bicicletă 5-10 km? Ideea nu e rea, doar dacă era făcută pe fondul unei creșteri economice și sociale, adică oamenii munceau mai puțin, luau bani mai multi și aveau timp de mers lejer după un act la primărie. Mergi singur prin Dărmănești și Mărăței pe jos să vezi câte persoane dubioase te acostează la fiecare colț.

Vezi mai multe știri pe Ziar Piatra-Neamt

Acest website folosește cookies pentru o mai bună experiență a utilizatorului. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate