Cristi Ciubotariu: Cum se circulă în Piatra Neamț

Vom discuta despre modul în care se circulă în Piatra Neamț atât din punct de vedere al șoferilor cât și al pietonilor. Domnul instructor Cristi Ciubotariu, fost polițist pentru o perioadă de 15 ani a fost invitat la această discuție, fiind o persoană foarte avizată.

Robert Iosub: Am să vă întreb cum credeți dumneavoastră că se circulă la acest moment în Piatra Neamț?

„Mai rău ca anul trecut, dar mai bine ca la anul. Până atunci cred că se vor face unele schimbări în oraș și se va modifica oarecum și structura benzilor de circulație.” (…)

Din punct de vedere al polițistului, că ați fost 15 ani polițist, cum circulă șoferii în Piatra Neamț?

„Bună întrebare. Sunt mai multe categorii de șoferi: cei care se străduiesc să respecte indicatoarele și celelalte mijloace de semnalizare și cei care le ignoră făcând tot felul de manevre prin care îi pun în pericol și pe ceilalți participanți la trafic, adică pe cei care le respectă.

(…) Semnalizarea este un lucru foarte important atunci când ești la volanul unei mașini. Folosește semnalizarea! Asta îi învăț și pe elevii mei, acum sunt instructor auto la școala de șoferi Expert Driver din Piatra Neamț. Semnalizarea nu este o manevră care se efectuează cu dificultate, pur și simplu întinzi un deget și apeși o manetă, în felul acesta le transmiți celor din spatele tău sau celor din fața ta, intenția pe care o ai.”

În ultima vreme, în Piatra Neamț se circulă haotic, vedem cu toții, de foarte multe ori, șoferi imprevizibili care nu numai că nu semnalizează, dar nici măcar nu se uită stânga-dreapta înainte de a face o manevră. Vedem pietoni care pur și simplu se aruncă pe trecere, unii cu ochii în telefoane, ba chiar unii șoferi sunt distrași de telefoane.

Totul este un haos total, se întâmplă accidente din ce în ce mai multe, zi de zi, din ce în ce mai grave, avem morți foarte mulți pe șosele, și foarte mulți oameni accidentați. Ceea ce mă sperie pe mine, pe trecerile de pietoni, unde a crescut numărul accidentelor deși ar trebui să ne asigurăm și noi ca șoferi, și ei ca pietoni.

Da, vina aparține ambelor părți, și a șoferilor care nu sunt suficient de atenți atunci când se apropie de trecerea pentru pietoni, și a pietonului care traversează. În OUG 195 spune că pietonul se angajează în trecerea străzii după ce se asigură , în majoritatea cazurilor, ați văzut, au căști în urechi sau telefoane și efectiv nu se asigură absolut deloc în momentul în care traversează strada. Mai este un aspect care este frecvent întâlnit la noi în oraș, românii – în general și pietrenii – în special, protejează foarte mult mașinile. Dacă este o groapă în carosabil, un canal care este mai jos decât partea carosabilă, virează stânga brusc, sau dreapta, pentru a ocoli, fără să se asigure, fără să semnalizeze, moment în care se produc coliziuni.

Pe strada Alexandru Lăpușneanu, de exemplu, sunt vreo câteva canale, prin care dacă treci cu mai mult de 10 km/h îți strâmbi janta. (…) Mașinile sunt parcate în spic acolo și nu ai posibilitatea nici măcar să le ocolești un pic pe o parte sau alta, să ai grijă de mașina ta. O soluție ar fi ridicarea capacelor la nivelul carosabilului, nu sunt capace de canal, sunt capace de canalizare pluvială, acestea sunt lăsate atât de mult, măsurat au între 5 și 7 cm, față de nivelul carosabilului. Este mult! Gândiți-vă că vine un șofer începător, vede canalul, nu are reflexul, pentru că după ce ai făcut școala de șoferi nu ai experiența necesară să ai reflexele la maxim, poate confunda o pedală – accelerează în loc să pună frână, se sperie că s-a dus deodată în groapă, și acolo fiind stradă foarte îngustă, copiii trec de la un bloc la altul, de la un chioșc la altul, și pericolul există în orice moment al zilei. De plombat s-a mai plombat, dar canalele alea de ani de zile sunt jos.”

Vezi mai multe știri pe Ziar Piatra-Neamt

Acest website folosește cookies pentru o mai bună experiență a utilizatorului. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate