Educația sub jugul comunismului: instrument de propagandă și control ideologic în sistemul școlar (EDITORIAL)

În perioada comunistă, sistemul de învățământ a reprezentat o componentă esențială a ideologiei și controlului statului. Educația a fost considerată un instrument de propagandă și de formare a noii societăți socialiste, în conformitate cu valorile și principiile promovate de regimul comunist.

În prima fază a instaurării regimului comunist, s-au făcut eforturi considerabile pentru extinderea și îmbunătățirea accesului la educație. Școlile au fost deschise în zone rurale și se acorda o atenție deosebită educației universale și gratuite. Analfabetismul a fost redus semnificativ prin campanii de alfabetizare, iar numărul instituțiilor de învățământ a crescut considerabil.

Sistemul şcolar era alcătuit în aşa fel încât să-i monitorizeze pe elevi tot timpul. Se făceau ore şi sâmbăta, iar duminica elevii efectuau tot felul de sarcini ”patriotice”: măturau frunze în parc, greblau, plantau puieţi, strângeau gunoaie, culegeau plante medicinale (care se predau în oră de dirigenţie, împreună cu anumite cantităţi de borcane şi de maculatură), cultivau flori, participau la concursuri artistice de creaţie, recitare de poezii, la cor, la manifestaţii cu ocazia zilelor festive (1 Mai, 23 August), scrie historia.ro. Pe lângă acestea, elevul mai avea şi alte sarcini: orele de atelier efectuate în subsolul şcolilor sau în fabrici (opt ore pe săptămâna la strung sau la traforaj) şi participarea, alături de armată, la strânsul recoltelor.

Cu toate acestea, sistemul de învățământ în epoca comunistă a fost puternic influențat de propaganda politică și de controlul strict al statului asupra conținutului și metodelor de predare. Curriculum-ul a fost orientat spre promovarea ideologiei comuniste și a doctrinei de stat. Învățătorii și profesorii erau obligați să predice și să promoveze valorile socialiste și să instruiască elevii în spiritul patriotismului și devotamentului față de regim.

De asemenea, exista o strânsă monitorizare și control al opiniilor și gândirii critice în școli. Elevii erau încurajați să denunțe colegii și chiar profesorii care exprimau opiniile considerate contrare regimului comunist. Libertatea academică era sever restricționată, iar orice formă de disidență sau critică era sancționată.

Pe de altă parte, sistemul educațional comunist a pus un accent puternic pe formarea profesională și tehnică. Elevii erau îndrumați către meserii specifice, în funcție de necesitățile economice ale țării, iar învățământul superior era orientat către formarea specialiștilor în domenii prioritare.

Astăzi, trecutul educației în epoca comunistă este subiect de analiză și dezbatere în rândul cercetătorilor și societății. Se pune accent pe evaluarea impactului ideologiei comuniste asupra sistemului de învățământ și asupra educației în general, precum și asupra impactului pe termen lung asupra mentalităților și valorilor societății de astăzi.

Sursa foto: Ziarul Unirea

Vezi mai multe știri pe Ziar Piatra-Neamt

Acest website folosește cookies pentru o mai bună experiență a utilizatorului. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate