Primarul Andrei Carabelea este un fan al „orașului de 10 minute” despre care a citit într-o carte

Într-o emisiune difuzată joi, 4 mai, (click aici pentru video), primarul Andrei Carabelea, în calitate de invitat, a vorbit despre „orașul de 10 minute”. Subiectul ne-a atras atenția deoarece până acum se discuta în Europa și România de vestitul concept de „oraș de 15 minute” sau, așa cum apare în proiectul de lege din Parlament „orașul de 20 de minute”. Despre acest proiect de lege și acest concept am scris mai multe aici – click.

Andrei Carabelea se declară un susținător al conceptului de „oraș de 10 minute”, afirmând că l-a promovat în calitate de „ecologist”, dar și ca „om cu aspirații administrative” înainte de a deveni primar.

„Orașul de 10 minute este efortul administrativ-social de a asigura în perimetrul de 10 minute acces la un loc de agrement, un loc de joacă pentru copii, un cinema, un supermarket. (…) Nu e ca o obligație pentru dumneavoastră ca cetățean. Nu enclavizăm comunitățile, nu punem granițe, nu i se pune nimănui un stop. E reducerea la extrem a unei teorii care este din punctul meu de vedere foarte benefică. (…) Orașul de 10 minute, așa cum am citit într-o carte a unuia dintre cei mai cunoscuți arhitecți și specialiști în dezvoltare urbană, este un oraș în care totul este creat pentru oameni. Spațiile sunt făcute în așa fel încât să fie utile oamenilor, nu mașinilor.”, a declarat Andrei Carabelea.

Primarul a dat exemplu orașului Amsterdam care e considerat, din punctul domniei sale de vedere, un etalon în ceea ce privește organizarea urbană, cu spații verzi, zone pietonale și piste pentru biciclete.

În cărți, pe hârtie, în dezbateri, sună foarte bine această revitalizare, ca să-i spunem așa, a actualelor cartiere din orașe. Temerile populației rezidă, însă, în precedente bine cunoscute în care o mână de oameni au luat decizii în numele tuturor. Impunerea cu forța a acestor concepte sub pretextul că niște filosofi, niște arhitecți și niște orașe cu alt climat decât al României dețin adevărul absolut deranjează din punct de vedere democratic. Deși primarul Andrei Carabelea vorbește de extremism când unii oameni spun că acest concept va impune o supraveghere a populației și o limitare a libertății de circulație cu mașinile personale, realitatea este că deja se întâmplă acest lucru și nu e nicio teorie a conspirației.

În Oxfordshire, UK, autoritățile locale vorbesc deschis despre faptul că cei care vor circula cu mașinile în zone neautorizate vor fi amendați. E adevărat că nu se pun bariere fizice, în schimb se creează filtre în trafic prin camere de supraveghere:

Filtrele de trafic nu sunt bariere fizice de niciun fel și nu vor fi închideri fizice de drumuri. Sunt pur și simplu camere de trafic care pot citi plăcuțele de înmatriculare.

Dacă un vehicul trece prin filtru în anumite momente ale zilei, camera va citi plăcuța de înmatriculare și (dacă nu ai scutire sau permis de rezident) vei primi o amendă la poștă.

Autobuzele și taxiurile vor putea trece liber prin filtrele de trafic în orice moment, oamenii se pot plimba sau cu bicicleta prin ele în orice moment și vor exista scutiri și permise pentru deținătorii de insigne albastre, serviciile de urgență, lucrătorii din domeniul sănătății (…). Persoanele care primesc frecvent tratamente spitalicești vor fi, de asemenea, eligibile să conducă prin filtre.

Locuitorii din Oxford (și rezidenții din unele sate din jur) vor putea solicita un permis de a conduce prin filtre până la 100 de zile pe an. Locuitorii care locuiesc în restul orașului Oxfordshire vor putea solicita un permis pentru a conduce prin filtru până la 25 de zile pe an.

Filtrele de trafic funcționează exact în același mod ca camerele de trafic existente în High Street și sunt utilizate pe scară largă în orașele din Marea Britanie pentru a gestiona congestionarea și a sprijini transportul public.

Rezidenții vor putea în continuare să conducă în orice parte a orașului în orice moment – ​​dar în viitor, în anumite momente ale zilei, este posibil să fie nevoie să parcurgeți o altă rută (de exemplu, folosind șoseaua de centură) dacă doriți să călătoriți cu mașina.

*extras din comunicatul de presă al Consiliului Județean Oxfordshire și al Consiliului Orașului Oxford din decembrie 2022 – întregul text poate fi citit aici – click (sursă oficială)

Culoarele de mobilitate urbană din Piatra-Neamț sunt un prim pas spre implementarea acestui concept de „oraș de 10 minute”, cum îi spune primarul Andrei Carabelea și, având în vedere că pe aceste rute din oraș se montează o mulțime de camere de supraveghere care pot citi plăcuțele de înmatriculare să nu ne mirăm dacă în viitor vom avea și noi filtre în trafic „ca afară” și ne vom trezi cu amendă în poștă pentru că am mers cu mașina în afara perimetrului alocat pe care primarul insistă să îl reducă de la 20 de minute la 10 minute.

Nu știm cine este mai extremist: cei care își exercită dreptul la liberă exprimare și își pun întrebări sau cei care iau un concept pe nemestecate și îl bagă cu forța pe gâtul populației.

Vezi mai multe știri pe Ziar Piatra-Neamt

Acest website folosește cookies pentru o mai bună experiență a utilizatorului. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate