Primul culoar de mobilitate din Piatra-Neamț – un fiasco de milioane de euro

Primul culoar de mobilitate din Piatra-Neamț de la 1 Mai la Gară este gata iar cei care mai sperau să iasă ceva bun pot să își ia gandul. Totul a ieșit prost – atât pentru șoferi, cât și pentru bicicliști sau cei care folosesc transportul în comun iar dacă ne uităm la restul deficiențelor deja se conturează tabloul unui dezastru plătit cu milioane de euro.

Dar să o luăm pe rând.

Pentru șoferi calvarul a început deja cu emoții la sensul giratoriu de la Bradet unde este imposibil să intre o mașină mare fără să acroșeze mașina mică din dreapta. Un fiasco rutier care a produs deja victime.
Dacă acum încă se mai poate circula cât de cât într-un regim de viteză normal, în curând toate mașinile de marfă vor merge doar pe banda doi pe unde vor merge și oamenii cu mașinile personale. Cozile și blocajele vor fi la ordinea zilei pentru că oricâte semafoare ar fi, toți vor circula ca vagoanele cu viteza cea mai mică din coloană iar când va trece trenul și va fi lăsată bariera la pod la Căprioara, blocajele vor fi iminente.

Din cauza separatoarelor de sens care au elementele reflectorizante poziționate în sus, circulația pe timp de noapte este o adevărată aventură deoarece aceste separatoare nu se văd, nu au o continuitate ci foarte multe zone în care lipsesc și riscul să le atingi este unul real, mărturie stând deja lateralele separatoarelor de la parcări care sunt răzuite deja de roțile mașinilor.

Pentru bicicliști acest culoar de mobilitate va deveni culoarul morții. Ei vor trebui să circule doar pe banda doi, alături de mașinile de marfă și cele personale și va fi aprope imposibil să fie depășiți fără să li se pună viața în pericol. Am întrebat la poliție cum vor depăși bicicliștii și ni s-a spus că legea ne permite să încălcăm banda continuă cu jumătate de mașină când depășim un biciclist doar că pe acest sector de drum vin mașinile din sens opus în continuu. Așadar circulația bicicliștilor pe acest culoar de mobilitate nu este recomandată deoarece își pun serios viața în pericol.

Și pentru persoanele care folosesc transportul în comun acest culaor de mobilitate este un calvar. Cu stații de autobuz minuscule dar care au costat zeci de mii de euro bucata, călătorii vor fi inevitabil expuși intemperiilor iar din cauza necorelării corecte a proiectului de mobilitate cu traseele autobuzelor, distanța dintre unele stații s-a mărit considerabil prin desființarea unor stații de pe traseu. Teoretic, ca să încurajezi folosirea transportului în comun ar trebui să ai stații la distanțe mici între ele dar suntem la Piatra-Neamț și tot ce ni se pare nouă normal nu li se pare la fel și celor care cheltuiesc banii publici.

Chiar stăm să ne întrebăm: dacă pentru transportul în comun va fi mai dificil, pentru mașinile mici mai rău, pentru cele de transport marfă mai greu și pentru bicicliști aproape sinucidere, pentru cine au fost făcute aceste culoare de mobilitate și unde e mobilitatea?

Din păcate, dincolo de lipsa mobilității, acest așa zis culoar de mobilitate vine la pachet cu multe dezamăgiri și neajunsuri. Prima mare dezamăgire este podul de la piață pe care ne așteptam cu toții să îl vedem lărgit dar la final a ieșit o caricatură urbanistică rușinoasă cu un pod și un sfert, cu o gaură și două țevi pe mijloc.
A doua mare dezamăgire vine din faptul că ne așteptam că dacă nu va fi funcțional acest culoar de mobilitate, măcar să arate bine dar promisiunile inițiale ale autorităților s-au dovedit a fi minciuni. Peisajul este în continuare plin de cabluri aeriene, nu s-a mutat nimic în subsol, treceri pentru pietoni ciudate și separatoare de benzi care au început să adune în jurul lor mizerie chiar din primele zile de la montare – ca să nu mai amintim de faptul că deja se exfoliază de pe ele elementele reflectorizante.

La toate cele zise până acum se adaugă și bomboana de pe coliva rutieră intitulată culoar de mobilitate. Ca să asfalteze și să cheltuiască repede milioanele de euro, nu s-a reabilitat nimic la infrastructura drumului și mai mult de atât nu s-a schimbat nimic din țevile de utilități ce trec pe sub acest drum și care în marea lor majoritate sunt depășite ca durată de viață… dar stați liniștiți, nici nu se vor mai putea schimba mulți ani de acum încolo. O dată recepționat acest culoar de mobilitate pot veni toți banii din lume să tragem canalizări sau conducte noi de apă că nu avem voie să spargem drumul.

Un număr mic de pietreni au zis de la început ”Stați să vedem ce va ieși. Poate va fi bine” și iată ce a ieșit.

Vezi mai multe știri pe Ziar Piatra-Neamt

Acest website folosește cookies pentru o mai bună experiență a utilizatorului. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate